Telefon   +48 62 78 29 601

Telefon   +48 62 78 29 600

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak dorobić brakujące koła zębate?

Utrzymanie ruchu wykorzystywanych w przedsiębiorstwie maszyn i urządzeń, wymaga zatroszczenia się o ich stan techniczny. W grę wchodzi tu zarówno właściwa obsługa oraz stosowanie odpowiednich materiałów eksploatacyjnych, przede wszystkim środków smarnych, jak i terminowe przeprowadzanie przeglądów. Równie istotne okaże się szybkie reagowanie na pojawiające się usterki i nadmierne zużycie poszczególnych elementów. W przypadku, gdy nie ma możliwości ich łatwej wymiany z uwagi na nietypowy charakter danej części, pomocą mogą służyć firmy specjalizujące się w dorabianiu kół zębatych oraz innych podzespołów mechanicznych. Przekonajmy się, jak wygląda to w praktyce.

Co jest potrzebne do dorobienia koła zębatego?

Dorobienie koła zębatego wymaga określenia jego pierwotnej geometrii. Chodzi tu o precyzyjne ustalenie wymiarów poszczególnych elementów: od średnicy i ilości zębów, po ich moduł i kąt przyporu. Proces ten może być trudny, gdy część jest już w znacznym stopniu zużyta lub została mocno uszkodzona. Równie istotne okaże się sprawdzenie, z jakiego materiału powstało konkretne koło zębate, ponieważ przesądza to o trwałości i możliwości funkcjonowania z danymi obciążeniami. Podstawą do rozpoczęcia prac będą więc staranne pomiary i obliczenia, umożliwiające stworzenie dokumentacji technicznej w postaci rysunków lub modelu cyfrowego.

Jak powstają koła zębate?

Wykonywanie kół zębatych odbywa się z wykorzystaniem obróbki skrawaniem. Nacinanie uzębienia na wcześniej przygotowanym półfabrykacie może odbywać się metodą frezowania obwiedniowego, frezowania kształtowego lub dłutowania.  Po nacięciu uzębienia jedną z powyższych metod, półwyroby są z reguły poddawane także obróbce cieplnej lub cieplno-chemicznej, a więc hartowaniu, nawęglaniu z hartowaniem albo azotowaniu. Pozwala to na zwiększenie twardości materiału w całej strukturze powstającego koła zębatego lub jedynie w jego strefach przypowierzchniowych. Wybór technologii jest uzależniony od rodzaju koła i warunków, w jakich będzie ono eksploatowane. Po obróbce termicznej uzębienie poddawane jest z reguły szlifowaniu w celu uzyskania odpowiedniej geometrii zęba oraz chropowatości powierzchni. Wpływa to bardzo korzystnie na cichą pracę przekładni zębatej.