Jak wymienić śrubę pociągową w tokarce?
Praca tokarki wymaga dobrej współpracy wszystkich jej podzespołów, a zawłaszcza elementów odpowiedzialnych za precyzję obróbki. Wśród części, które mają szczególnie duże znaczenie dla jakości otrzymywanych detali, są mechanizmy służące do pozycjonowania i przemieszczania używanego narzędzia. W przypadku obróbki gwintów znaczenie ma stan śruby pociągowej tokarki. Jeżeli nacięty na niej gwint trapezowy ulegnie zużyciu, nie będzie ona dobrze współpracowała z nakrętkami, a luzy przełożą się na jakość toczenia. Przekonajmy się, czym jest i jak działa śruba pociągowa i sprawdźmy, w jaki sposób się ją wymienia.
Co trzeba wiedzieć o śrubie pociągowej?
Ruch sań, w których znajduje się imak wraz z używanym przy toczeniu narzędziem, jest możliwy dzięki pracy wałka pociągowego. Bywa on jednak przy niektórych zadaniach zastępowany śrubą pociągową. Jest ona elementem wykorzystywanym podczas toczenia i wytaczania gwintów. Jeżeli prace tego rodzaju są powtarzane z dużą częstotliwością, z czasem może ulec zużyciu, co objawi się nierównomiernym zużyciem znajdującego się na niej gwintu trapezowego, a w niektórych przypadkach nawet zmianą jej geometrii i zniekształceniem w osi wzdłużnej. Sytuacja taka będzie skutkować rosnącymi niedokładnościami nacinanego gwintu, a także postępującą degradacją współpracujących z nią bezpośrednio elementów. Sposobem na zaradzenie temu jest wymiana części.
Procedura wymiany śruby pociągowej
Czynności niezbędne do wymiany śruby pociągowej zależą od konstrukcji danego urządzenia. Zarówno demontaż, jak i montaż takich podzespołów powinna wykonywać wykwalifikowana i przeszkolona w tym celu kadra lub odpowiednia firma serwisowa. Śruba pociągowa powinna być wykonana według wzoru klienta lub oryginalnej dokumentacji technicznej zgodnej z danym modelem tokarki. Warunkiem sprawnego działania nowej śruby pociągowej jest przede wszystkim właściwe spasowanie jej z nową nakrętką.